E-sport

E-sport (elektronisk sport) är ett samlingsbegrepp för tävlingar som utförs på datorer eller spelkonsoler, där de tävlande spelar olika sorters datorspel mot varandra. Tävlingarna kan spelas via Internet, via ett lokalt nätverk[1], ett LAN eller med spelare som samsas vid samma konsol. Begreppet myntades i Sydkorea i slutet av 1990-talet med spelet Starcraft.

E-sport är en stor och internationellt spridd verksamhet som engagerar allt fler ungdomar. I korthet handlar e-sport om att under tävlingsartade former prestera så bra som möjligt, precis som i vilken Foto: David Gustavssonannan idrott som helst.

Såväl lagbaserade som individuella grenar förekommer och de två stora spel är till exempel “Counter-strike”, där lag om vanligtvis fem personer med taktik, samarbete och reaktionsförmåga ska besegra motståndarlaget, och “Hearthstone”, i vilket två spelaren möts och taktiskt försöker utmanövrera varandra genom att bygga den mest anpassade leken för att sedan ha is i magen och utmanövrera motståndaren. Du måste besitta snabba reflexer, hög precision och kroppslig stabilitet för att kunna prestera på högsta nivå. E-sport är en utpräglad precisionsidrott.

Det finns såväl lokala som nationella och internationella ligor, seriespel och turneringar samt ett mycket stort utbud av verktyg och arenor för vänskapsmatcher och träningar. För den som vill tävla på hög nivå kräver e-sport många timmar av spelträning och fysisk träning för att kunna prestera bra.